Nu har Kajsa Ingemarsson sedan en tid en ny webb och blogg, hon påannonserade i den gamla bloggen att detta skulle bli högborg för den nya inriktning som hennes skrivande tagit med boken Den magiska gnistan. Den boken har jag nyligen köpt och håller på att läsa, den var inte inledningsvis så inspirerande som jag föreställde mig men snart halvvägs kommer det nog mer. Den är jättebra, jag menar inget annat, jag upplever nog att den summerar sådant jag läst i många andra böcker – men för den som inte läst alla de andra böckerna är den nog mycket mer nydanande och inspirerande.
Men Kajsas nya webb är vacker och där summerar hon författartipsen. Några guldkorn jag tagit till mig för egen del är väl dessa i huvudsak:
Hade jag velat hade jag nog kunnat försörja mig på heltid från och med bok tre. Då hade jag inkomster från de två första som börjat komma in. För det ska man veta, att även om en bok säljer tar det lång tid innan inkomsterna börjar rulla. Först ska boken komma ut, och förhoppningsvis sälja, sedan sker avräkningen året därpå och eventuella pengar betalas ut först i oktober, alltså året efter boken kommit ut. Mina förskott var till en början inte så stora, så det tog ett tag innan jag kunde försörja mig som författare trots att böckerna sålde bra och jag skrev en om året. Att ha alternativa inkomster som författare är en bra idé.
Tidigare såg jag det som ledig tid när jag inte satt framför datorn och skrev, men nu räknar jag även de andra delarna av skapelseprocessen till arbetet. Är jag i en skrivperiod går jag oftast till min skrivlya 3-5 dagar i veckan. Jag försöker stanna hela dagar även om det flödar dåligt. Bättre en sida än ingen sida. Att avsätta tid för ledighet är därmed minst lika viktigt som att sitta sina timmar framför datorn vare sig inspirationen flödar eller inte.
Jag börjar alltid mina arbetsdagar med att läsa igenom och grovredigera det jag skrev dagen innan. Om jag har skrivit mycket dagen innan kan det jobbet ta halva arbetsdagen, men det är väl investerad tid.
Generellt sett rekommenderar jag annars inte att läsa för mycket i det du har skrivit innan du fått ur dig en färdig råtext. Varför? Det finns många skäl. Ett är att läsandet är mer krävande än du tror. Du behöver den kraften och energin för att komma framåt. Går du bakåt i texten kommer du att upptäcka en massa saker du inte är nöjd med (så ÄR det bara). Antingen börjar du korrigera, som tar en massa tid, eller så blir du nedslagen och riskerar att tappa fart och energi av den anledningen. Låt texten vara, är mitt författarråd. Skriv först, läs och redigera sedan. Jaha, så varför börjar då jag mina arbetsdagar med att läsa och redigera? Mest gör jag det för att hitta flytet och minnas var jag slutade. Redigerandet blir då en naturlig följd av läsandet.
Alla författare jag känner har egna företag, men det finns säkert en massa som inte har det också. Hur pengar betalas ut i de fallen vet jag dock inte. Som egen företagare gäller samma sak som i alla andra branscher, dvs att man betalar skatt och sociala avgifter på pengarna man får in.
Stephen King: Skriv med stängd dörr, redigera med öppen.
Fick detta motto från min förra förläggare och det har etsat sig fast i mitt sinne. Alltid lika användbart: When in doubt – delete! Påminner mig om det inte bara dagligen utan stundligen nu när jag redigerar tredje storvändan av min text. Jag sitter där och pillar med ord hit och dit, flyttar och ändrar fram och tillbaka, tills jag kommer på varför det inte blir bra. Hela stycket ska ju bort! Otroligt befriande att kill your darlings. Som att rensa ut de där oanvända felköpen i garderoben, oavsett hur mycket de kostade och oavsett hur bra ”det hade kunnat bli”. Förlösande.
Jag tänker på redigeringsfasen som olika reningsbad för texten. För varje gång man återvänder blir filtret allt mer finkornigt. På slutet är det ett enstaka ord, en valör eller till och med bara en flyktig känsla man korrigerar. Men än så länge är filtret fortfarande ganska grovt. Jag byter ordning på kapitel, jag stryker hela stycken, jag hittar ställen med samma innehåll. Texten krymper, men jag vet vilken känsla jag vill åt. Klarhet.
För att hålla mig inspirerad när jag skrev bara för min egen skull, utan förlag och utan någon som bett mig att göra det, så brukade jag dagdrömma om boken. Hur den skulle se ut, vad som skulle stå på baksidan och hur författaren skulle presenteras. Utan de drömmarna tror jag inte att jag skulle orkat skriva så där i blindo i ett helt år. Så det får bli dagens författartips: Se din bok framför dig. Fantisera konkret. Låt det där virrvarret du har i datorn för en stund få ta fysisk form, få pärmar, försättsblad och ett urtjusigt författarporträtt! Formulera svar på frågor från nyfikna journalister, berätta om boken som om den redan finns. Se dig själv mingla på bokmässan tillsammans med dina författaridoler. Och, vänta nu, är det inte du som tar emot Augustpriset där uppe på scenen också …
Ta fram det som är unikt för just din bok, det som skiljer den från andra i samma kategori. Typ: Rebecka älskar verkligen sin man och vill göra allt för att reparera deras förhållande, problemet är bara att Rebecka är död … (Någonstans inom oss) En annan sak som brukar vara uppskattat av dem som lyssnar (oavsett typ av presentation) är att berätta om hur boken kom till. Hur fick du idéen och hur utvecklades den? Det finns ju något magiskt över den där första gnistan, försök att minnas hur den kom till dig. Rent generellt kan jag väl också säga att det alltid är bra att bjuda på sig själv. Finns det en personlig koppling till boken, något du själv upplevt som inspirerat dig, så berätta gärna om det.